Anotace
Cílem tohoto modulu je poskytnout stručný přehled o podstatě mezinárodní obchodní politiky, nástrojích její realizace a principech mnohostranného obchodního systému. Studenti budou podrobně seznámeni nejen s autonomními a smluvními nástroji zahraničně-obchodní politiky zemí, ale také se základními směry obchodní politiky, přičemž budou diskutovat o jejich uplatňování v mezinárodním obchodě a budou rovněž hodnotit a komparovat úspěšnost obchodních strategií u vybraných zemí.
Studenti získají stručný přehled o vývozních a dovozních operacích. Důraz je kladen zejména na obchod hmotnými statky, a to na volbu obchodní metod, sestavení kupní smlouvy v souladu s aktuálně platnou legislativou, cenovou strategii, volbu dodacích a platebních podmínek. Studenti budou rovněž seznámeni s technikou některých zvláštních obchodních operací, s úlohou logistických, skladovacích, přepravních, pojišťovacích a dalších souvisejících operací v mezinárodním obchodě. Modul uzavře aktuální téma elektronického obchodování s akcentem na vývojové trendy v mezinárodním podnikání.
Doporučená literatura
- Kalínská, E. a kol.: Mezinárodní obchod v 21. století, nakladatelství Grada, Praha 2010, ISBN: 978-80-247-3396-8
- Kubišta a kol.: Mezinárodní ekonomické vztahy, nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., Praha 2009
- Hill, Charles, W.L., Hult, Thomas G.M.: International business: competing in the global marketplace, McGraw-Hill, 11th edition, 2017, USA, ISBN-13: 978-1259578113
- Machková, H., Černohlávková, E., Sato, A., aj.: Mezinárodní obchodní operace. 6. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Grada Publishing, 2014. 256 stran, ISBN: 978-80-247-4874-0
- KOTLER, Philip a KOTLER, Milton. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2013. 208 s., ISBN 978-80-265-0076-6